کد مطلب:211247 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:196

سیرت و اخلاق امام ششم
اسرار درونی آدمی از اخلاق بیرون او هویدا است و اخلاق بیرونی مظهر اسرار درونی انسان است و لذا با توجه به صورت قضاوت در سیرت می كنند و علم قیافه شناسی هم از همین جا سرچشمه گرفته.



[ صفحه 34]



شهامت در بیان و صداقت لهجه و جسارت در بیان مكنونات نمونه از صدق و صفای خانه دل است و به عكس ریا و مكر و خدعه و مسامحه و مجامله و باری به هر جهت كردن نمونه كدورات طبیعت است.

هر چه در قلب ظاهر شود مانند كلید برق است كه فوری شمع خارج را روشن كند هر بارقه ی بر صفحه دل وارد می شود بدون درنگ زبان را به حركت درمی آورد و گاهی این رابطه بی سیم به قدری قوی است كه بی موقع هم خاطره درونی بر حركت لسانی غالب و به تنهائی به سخن گفتن می پردازد - و شاعر ادیب گفته است.



ثوب الریا یشف مما تحته

فاذا التحفت به فانك عار



صاحبان اخلاق فاضله دارای سرائر پارسائی و پرهیزكاری و صاحب نفوس زاكیه ای می باشند آنها همواره مراقب نفوس خود هستند كه پیرامون فتنه و فساد نمی گردند بلكه از آشوب و ماجراجوئی مادی جلوگیری می كنند.



و مهما تكن عند امری من خلیقه

و ان خالها تخفی علی الناس تعلم



سنن و آداب خوش خلقی و سازش با افكار عمومی در كشف حقایق و راز امور عامل مؤثری است.



طبعی به هم رسان كه بسازی به عالمی

یا همتی كه از سر عالم توان گذشت



ولی قهرا صاحبان فضایل نفسانی محسود معاصرین واقع می شوند و حقد و حسد امری است كه چهره زیبای درخشان آنها را می پوشاند.

حضرت امام جعفرصادق علیه السلام دارای سیرت عالیه و ضمیر روشن به نور الهی بود او چنان بود كه می نمود و چنان نمود كه بود ملاقات های با مردم و علمای یهود و نصاری دیدار خلفا و علماء مذاهب مختلفه و سخنان آنها شاهد صدق كلام است او در جمله اهل البیت بود كه طیب و طاهر و منزه از هر لوث پلیدی بود در علم و دانش قرآن ناطق و دریای متلاطم و اقیانوس مواج علم و هنر بود صورتش چون سیرتش منور و پرتوافشان و اندیشه اش با عملش راهبر هدایت و ارشاد افكار عمومی بود او دارای نفس قدسی و قدرت اجتهاد و استنباط و مفسر و مبین كامل قرآن و مصلح اخلاق و سیرت مردم مسلمان بود.